Hyldest til en Valsekonge
Operette skal laves af OperetteKompagniet – og når en vaskeægte valsekonge runder et skarpt hjørne, er det eneste professionelle ensemble af sin art herhjemme selvfølgelig på pletten og markerer begivenheden i pomp og pragt!
Franz Lehár fylder 150 år! Det er jo komponisten bag Volga, Vilja, Maxim, den evigt-populære Enkevals og slageren over dem alle Dein ist mein ganzes Herz.
Scenen er sat for en gang ”Toppen af Poppen”, kendt fra TV2, rundt om et flot dekoreret bord – med høje messingstager, guldtallerkener, krystal skåle og masser af champagne. Én efter én slår gæsterne, personificerede gennem de forskellige arketyper i operetterne, på glasset – og talerækken med nyttige fakta og sjove anekdoter afleveres, efterfulgt af et sandt orgie af arier og duetter fra mesterens perlerække af titler.
Og de er der alle sammen: Paganini, Giuditta, Zarewitsch, Frasquita, Greven af Luxemborg. Vidste du, at Smilets Land, operettens pendant til Madame Butterfly og Miss Saigon, er det eneste værk i trefjerdedelstakt, der ender ulykkeligt? En anden ægte showstopper er intermezzoet, hvor tre herrer prøver at holde trit med skuespillerinde DENISE WENCKE GJERNØE, kendt for sin uimodståelige La Garconne, da Det´Lunt i Nat gik sin sejrsgang over det ganske land.
Alt imens troner manden i centrum i et bredt-indrammet portræt på flyglet, hvor han overvåger sagernes gang. Det kendetegnende bagtæppe af guld skinner lystigt – og LEHÁR-TRIOEN, kyndigt ledet af musikchef, CAROL CONRAD, og bestående af medlemmer fra Radiosymfoniorkestret og Det Kgl. Kapel, leverer det inciterende akkompagnement.
Og som om det ikke skulle være nok: 2. akt er helt og aldeles dedikeret til highlights fra det absolutte mesterværk, Den Glade Enke. Sidst, OperetteKompagniet havde dette indtagende opus på plakaten, spillede det for fulde huse i 28 danske byer!
”Den er skrevet af og for mennesker, der er født med valsen på læberne og csárdás’en i fodsålerne”, som Charles Kjerulf skrev i Politiken efter premieren på Casino Teatret i København. Illustreret Tidende skrev: ”Publikum fandt overmåde behag i den nye, ombejlede melodi mager, Franz Lehár, og der blev vanskelig en ende på de fremkaldelser, hvormed successen sloges fast!”
Med prangende kostumer, som det sig hør og bør, og et forrygende dramaturgisk flow samt de uundværlige danseoptrin, er Hanna Glawari, Grev Danilo og co.´s afslutning på aftenen, et sikkert hit!
OperetteKompagniet har samlet den stærkeste opstilling af exceptionelle sangere til dato – og vi nævner i flæng: Signe Asmussen, Frederikke Kampmann, Gert Henning Jensen, Jens Søndergaard, Thomas Peter Koppel, Vibeke Kristensen, Bo Kristian Jensen, Carina Tybjerg Madsen, Frøy Hovland Holtbakk og Jonathan Koppel giver den gas på kryds og tværs, på skift og sammen!
I disse mærkeligste af tider, hvor alskens problematikker hænger ude i den virkelige verden, er det vist tiltrængt at få lov at lukke sig ind i en mørk, eventyrlig teatersal – og bare glemme og nyde! Vi skal nok sørge for at overholde alle givne restriktioner – og samtidig formidle hele følelsesregistret fra denne kunstarts vidunderlige univers ud over scenekanten!
Medvirkende: Carina Tybjerg Madsen (gæst / Hanna), William Jønch Pedersen (gæst / Danilo), Marie Dreisig (gæst / Valencienne), Jonathan Koppel (gæst / Camille), Sidsel Aja Eriksen (gæst / Cascada), Denise Wencke Gjernøe (Sarah Bernhardt / Margot) og Thomas Peter Koppel (Lehár / Zeta)
Maximtrioen: Carol Conrad (piano & kapelmester), Anton Lasine / Johannes Søe Hansen (violin), Kim Bak Dinitzen / Ingemar Brantelid (violoncello)
Instruktion: Thomas Peter Koppel
Musikalsk arrangement: Carol Conrad
Koreografi: Henriette Brøndsholm
Stylist: Denise Wencke Gjernøe
Lydteknik: Thomas Goschebart
Tour manager: Christian Conrad Brydenfelt
Producent: OperetteKompagniet